Compasity huisstijl
Uitgangspunt
Het Nederlandse Compasity levert verzuimsoftware om volledige controle te krijgen op verzuim binnen de organisatie. Compasity wil voornamelijk zijn klanten (arbodiensten, artsen, verzuimmanagers, verzekeraars etc.) verrassen met nieuwe, gebruiksvriendelijke features, en daarmee ook een menselijke factor tonen.
Waarden die Compasity wil uitstralen met de nieuwe identiteit:
- Veilig: het gaat om medische info bij ziekte, dus veelal over wet- en regelgeving.
- Vernieuwend: qua technologie en qua features onderscheidend zijn.
- Verrassend: mensen en klanten blijven verrassen – het verschil maken door klantenservice, klantgerichtheid
De oude huisstijl sloot niet aan bij de hierboven vooropgestelde waarden en connotatie: het was vooral te technisch, en daarmee ook weinig onderscheidend. Onderscheidend en vernieuwend? Daar gaan we voor!
Aanpak
Allereerst werd een concurrentieanalyse opgezet, waarbij de relevante leveranciers van verzuimsoftware in kaart werden gebracht. In eerste instantie konden we daarbij besluiten dat het ‘oude Compasity’ naar uitstraling teveel opging in de grote groep aan verzuimexperten. Om het onderscheidend vermogen te versterken werden nieuwe unieke stijlelementen opgemaakt in functie van de merkpersoonlijkheid.
De visuele eigenschappen vormden een uitgangspunt voor de kleurpalletten, vormtaal en typografie. Ondanks de stapsgewijze aanpak werd er steeds wel gelet op de slagkracht van de totaaloplossing. Binnen het afgebakende terrein werden enkele conceptrichtingen uitgewerkt die pragmatisch werden geëvalueerd en getoetst aan de vooropgestelde voorwaarden.
Tenslotte werd uit de logo-concepten een keuze gemaakt die definitief werd uitgewerkt naar de verschillende modaliteiten: inverse, web vs. print, uni print, afzonderlijk beeldmerk, enz.
Resultaat
Het resultaat mocht er zijn: Compasity pronkt nu met een visuele stijl die niet alleen onderscheidend is binnen de markt, maar ook binnen de eigen groep. Voor velen was het resultaat verrassend, en laat dat juist het doel zijn van de nieuwe identiteit.
De stijl werd vastgelegd in een huisstijlhandboek, waarin niet alleen alle richtlijnen en modaliteiten van de stijlgids werden opgenomen, maar ook de duidelijke filosofie en merkpositionering van het merk ‘Compasity’. Naast een huisstijlgids, werden alle logomodaliteiten en beeldmerken aangemaakt voor courante web- en printtoepassingen. Tenslotte werden sjablonen ontworpen en aangeleverd voor courante huisstijltoepassingen: briefhoofding, naamkaartjes en e-mail signatures.
De nieuwe stijl vormt nu de basis voor verdere uitontwikkeling naar de verschillende merkattributen: website, sales-presentaties, …