We zijn net het nieuwe jaar ingedoken, en dat vraagt om een vooruitzicht naar welke visuele communicatie we mogen verwachten in 2018. Brandman zet de grafische trends voor 2018 kort even op een rij: geen ellenlange uiteenzettingen, maar een korte en volledige wrap-up van de belangrijkste visuele stijlen. De voorspellingen bouwen verder op voorgaande trends of zijn een nieuwe tegenreactie op actuele stromingen. In mijn vorige rapport van 2017 zie je bijvoorbeeld al enkele van de onderstaande stijlen terugkomen. Vooraleer we onze tanden in de trends zetten, staan we kort even stil bij Brandman’s 4 geboden over trends:
1
Trends zijn geen revoluties
Een trend is een trage evolutie. Verwacht dus geen wereldschokkende voorspellingen voor het nieuwe jaar. Daarvoor moeten we verder in de toekomst kijken.
2
Voorspellingen zijn niet heilig
Ze zijn zoals weersvoorspellingen, dus nooit waterdicht. Bij een onverwachte financiële crash bijvoorbeeld kunnen ook deze trends onderhevig zijn aan verandering.
3
Trends zijn niet te generaliseren
Sommige trends hebben betrekking op een specifiek domein of een specifiek communicatiekanaal, dus generaliseer ze niet.
4
Trends zijn ondergeschikt aan identiteit
In tegenstelling tot identiteiten zijn trends relatief vluchtig, en niet elke trend matcht met elke identiteit. Laat je dus vooral inspireren, niet sturen.
FOTO'S EN BEELDEN
Duotones
Duotones zijn al enkele jaren aanwezig, maar wordt dit jaar ook gecombineerd met dubbele belichting. Door nu twee beelden te combineren krijgt het effect meer creatieve impact tegenover zijn oude, eenvoudige variant.
(WEB) ILLUSTRATIES
KLEUR EN PALLETTEN
FONTS & TYPOGRAFIE
Referenties
Afbeeldingen:
i.pinimg.com
design.tutsplus.com
casper.com
cubicleninjas.com
pinterest.com: Ya Noor
designtaxi.com
behance.net
speckyboy.com
thisiscolossal.com
creativenerds.co.uk
designshack.net
stefbox.net
Karel Eding