We zijn net het nieuwe jaar ingedoken, en dat vraagt om een vooruitzicht naar welke visuele communicatie we mogen verwachten in 2018. Brandman zet de grafische trends voor 2018 kort even op een rij: geen ellenlange uiteenzettingen, maar een korte en volledige wrap-up van de belangrijkste visuele stijlen. De voorspellingen bouwen verder op voorgaande trends of zijn een nieuwe tegenreactie op actuele stromingen. In mijn vorige rapport van 2017 zie je bijvoorbeeld al enkele van de onderstaande stijlen terugkomen. Vooraleer we onze tanden in de trends zetten, staan we kort even stil bij Brandman’s 4 geboden over trends:
1
Trends zijn geen revoluties
Een trend is een trage evolutie. Verwacht dus geen wereldschokkende voorspellingen voor het nieuwe jaar. Daarvoor moeten we verder in de toekomst kijken.
2
Voorspellingen zijn niet heilig
Ze zijn zoals weersvoorspellingen, dus nooit waterdicht. Bij een onverwachte financiële crash bijvoorbeeld kunnen ook deze trends onderhevig zijn aan verandering.
3
Trends zijn niet te generaliseren
Sommige trends hebben betrekking op een specifiek domein of een specifiek communicatiekanaal, dus generaliseer ze niet.
4
Trends zijn ondergeschikt aan identiteit
In tegenstelling tot identiteiten zijn trends relatief vluchtig, en niet elke trend matcht met elke identiteit. Laat je dus vooral inspireren, niet sturen.
FOTO'S EN BEELDEN
Duotones
Duotones zijn al enkele jaren aanwezig, maar wordt dit jaar ook gecombineerd met dubbele belichting. Door nu twee beelden te combineren krijgt het effect meer creatieve impact tegenover zijn oude, eenvoudige variant.
Dubbele belichting
Dit effect is ook al enkele jaren in omloop onder design- en hipster-middens, maar gaat nu meer mainstream worden. Vooral bestemd voor creatieve identiteiten.
Authentieke fotografie
De wereld is niet idealistisch, en dankzij sociale media wordt dit elke dag bevestigd. Fotografie hoeft dus niet meer zo gelikt te zijn: echte mensen, expressies en emoties nemen de bovenhand.
Cinemagraphs
Deze worden dit jaar meer mainstream. De truc is om een deel van de afbeelding oneindig te laten herhalen. Het is rustiger dan een video, maar ook kleiner in bestandsgrootte, en makkelijker te delen.
(WEB) ILLUSTRATIES
Op maat
Met handgetekende beelden en toegewijde personages wordt jouw identiteit uniek, ook voor video’s. Het is echter arbeidsintensiever dan het ontwerp van gewone standaard-graphics.
Semi-flat
Flat graphics zijn te ‘platjes’ geworden. Door meer diepte toe te voegen (lichte schaduwen, overlappingen,…) zien we meer semi-flats en isometrische graphics opduiken.
Maximale detaillering
Eenvoudige graphics zijn helder, goedkoop, stijlvol,… maar ook alom tegenwoordig geworden. Onderscheid je met details. Let wel: ‘meer detail’ is niet gelijk aan ‘meer versiering’ of overbodige effecten!
(Nog) meer animatie
Animated gif’s kwamen terug in de voorgaande jaren, maar keep it moving! Voor web krijgt de logge en ruwe .gif meer concurrentie van geanimeerde .svg’s, die lichter zijn, geen kwaliteitsverlies kennen, maar een beetje codering vereisen.
KLEUR EN PALLETTEN
Felle kleuren
Ingetogen kleuren hebben gedurende de laatste jaren de toon gezet. In 2017 zagen we al heel wat felle kleuren (vooral voor web), en dit gaat nog sterker aanwezig zijn in 2018.
Overgangen
Gradiënten werden ooit verfoeid, maar mits de juiste kleurenkeuze is het een perfecte zet. Let op: gebruik deze vooral voor web, want in print geeft dit (zeker voor digitale druk) meestal een slecht resultaat.
Color channels
Channels zijn ook al even onder ons, maar kunnen meer mainstream worden in 2018. Deze bestaan meestal uit de basiskleuren voor web-afbeeldingen (rood, groen en blauw), maar dit jaar zullen we meer verrassende kleurencombi’s zien.
Retro-kleuren
Palletten van de jaren ’80, ’90 en zelfs van de jaren ’60 en ’30: ze zijn te combineren met hedendaagse vormgeving. Enkel voor identiteiten met een retro-karakter of een expressieve persoonlijkheid!
FONTS & TYPOGRAFIE
Onderbroken lettertypes
Deze stijl wordt ook ’type breaks’ genoemd. Deze lettertypes waren er al in 2017, vooral als reactie op het grote aanbod aan ‘gewone’ lettertypes. Take a break, break a glyph.
Sterke kapitalen
Bigger, better, bolder: deze trend is er ook al langer dan vandaag. Dit jaar gaan we ook meer sterke geschreefde (serif) fonts zien. Vroeger mochten titels licht zijn, als contrast voor gewone tekst. Dit is een duidelijke tegentrend.
Digitale verfborstel
Toegegeven, deze trend is niet voor elke identiteit, maar het is wel een perfect alternatief voor gewone script-lettertypes. Deze kunnen visueel zo rijk zijn dat ze op zich als visual kunnen worden gebruikt.
Color fonts
Dit zijn rijke lettertypes met extra eigenschappen (bv. vulling, schaduw, lijn,…), maar ze bieden minder flexibiliteit en compatibiliteit. De .svg-gebaseerde variant heeft potentieel, maar het is twijfelachtig of de voordelen opwegen tegen de beperkingen.
Referenties
Afbeeldingen:
i.pinimg.com
design.tutsplus.com
casper.com
cubicleninjas.com
pinterest.com: Ya Noor
designtaxi.com
behance.net
speckyboy.com
thisiscolossal.com
creativenerds.co.uk
designshack.net
stefbox.net
Karel Eding